پیام‌رسان‌های بومی جایگزین کارت سوخت

پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند جایگزین کارت سوخت شوند

مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ با انتشار پستی در حساب کاربری خود در توییتر با تگ کردن محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات و حمید فتاحی ‏‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نوشت: پیام رسان گپ بر بستر IoT Platform و Wallet خود، می‌تواند با ارائه انواع خدمات از جمله کارت سوخت مجازی ضمن ایجاد سهولت برای کاربران، صرفه‌جویی ارزی بزرگی برای کشور داشته باشد.

اشاره مهدی انجیدنی در رابطه با جایگیزینی سیاست سخت‌افزاری

«کشورهای زیادی در جهان از بسترهای نرم‌افزاری، برای پرداخت و موضوع ارائه خدمات استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورها، موضوع پرداخت هزینه‌های سوخت و حتی مدیریت میزان مصرف سوخت را با موبایل و بر بستر پیام رسان‌ها انجام می‌دهند. برای مثال آلمان با واتس‌اپ قرارداد دارد تا در قالب یک اپراتور مجازی و با حفظ داده‌ها در کشور، خدمات دولت الکترونیک را ارائه دهد.»

مزیت استفاده از پیام رسان به جای استفاده از کارت سوخت یا کارت بانکی

«در حالت عادی شما به جایگاه می‌روید، از کارت سوخت استفاده ‌می‌کنید تا مدیریت شود چند لیتر سوخت مصرف کرده‌اید. درادامه باید یا با کارت بانکی یا نقد مبلغ را پرداخت کنید. اما در صورت استفاده از گپ، بدون اینکه نیاز باشد به دستگاه سخت‌افزار اضافه‌ای متصل شود، صرفاً یک کد QR روی دستگاه‌ها نصب می‌شود.

با توجه به آنکه گپ، پلتفرم IoT دارد، هر نازل به عنوان یک نود ماشینی در پلتفرم ما تعریف می‌شود. قابلیتی در گپ به نام «Login by Gap» داریم که هر دستگاه، وب‌سایت و اپلیکیشن که کد QR داشته باشد، با وارد کردن آن می‌تواند شما را شناخته و احراز هویت کند. در این مرحله نازل شما را می‌شناسد و می‌داند چقدر سهمیه با چه قیمتی دارید.»

کارت سوخت مجازی

مدیرعامل گپ با اشاره به رقم ۲.۸ میلیونی کاربران فعال این پیام‌رسان، عقیده دارد که این روند بهتر از مدیریت و سهیمه بندی سوخت از طریق کارت بانکی است چراکه موضوع صدور کارت پرهزینه است: «کارت‌های هوشمند ۱۰۰ درصد وارداتی هستند؛ از خود کارت گرفته تا تجهیزات چاپ کارت و تجهیزات نگه‌داری و پشتیبانی. روند دنیا به سمت حذف کارت‌های بانکی می‌رود و این کار هم آینده‌دار نیست.»

انجیدنی می‌گوید معمولاً نباید فناوری را به یک روش گره زد

«کسی که موبایل ندارد می‌تواند کارت سوخت بگیرد و هزینه‌اش را هم پرداخت کند. اما نکته اینجاست که برای کشور صرفه‌جویی عظیمی به وجود می‌آید چون صحبت شده که صرفاً ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه تولید ۱۰ میلیون کارت سوخت است. این هزینه، صرفاً مربوط به واردات کارت خام است. در حالی که گفته می‌شود عددی چندهزار میلیارد تومانی هزینه می‌شود تا تجهیزات تامین و نگه‌داری شوند. حدود ۸۰ درصد جامعه گوشی هوشمند دارند و می‌توان چنین هزینه عظیمی نکرد. عده‌ای که گوشی هوشمند ندارند هم خودشان هزینه‌اش را بدهند. برای مثال ۲۰ هزار تومان برای کارت هوشمند سوخت پرداخت کنند تا کشور برای کسی که گوشی هوشمند ندارد، هزینه نکند. هرچند روشی هم وجود دارد که بتوان برای افرادی که موبایل هوشمند ندارند، با پیامک مصرف سوخت را مدیریت کرد.»

پاسخ مدیرعامل گپ در رابطه با زیر ساخت فنی مورد نیاز

این صحبت در میان نیست که کارت سوخت را جمع کنیم. ما می‌گوییم این راه صرفه‌جویی به همراه دارد. او می‌گوید مخالف انحصار است و موضوع پرداخت ارز در اربعین از طریق پیام‌رسان بله را مثال می‌زند: «بهتر است مردم چند ابزار داشته باشند و الزاماً همه این ابزارها نباید پیام‌رسان باشند. یک پلتفرم‌ IoT هم می‌تواند چنین فعالیتی داشته باشد و سپس مردم انتخاب کنند که از کدام استفاده کنند.

gap-card-1.jpg

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به تازگی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: "به‌منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود."

به دنبال این اطلاعیه، روز گذشته آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدام جدید دولت برای کارت‌های سوخت توضیح داده و تاکید کرده بود با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین‌دستگاهی،قرار است کارت بانکی به کارت سوخت متصل شود.

مجله فناوری

/ 0 نظر / 21 بازدید